DANSTHEATER AYA

logo transparant_nieuw lettertype

Danstheater AYA maakt brutaal en interactief danstheater voor een jong publiek. AYA wil de mens in al zijn eerlijkheid en kwetsbaarheid laten zien en daarbij is dans een middel en taal die jongeren van vandaag aanspreekt. Hierbij worden taboes niet geschuwd en raken we thema’s zoals culturele identiteit, seksualiteit, groepsdruk of populariteit. Onze voorstellingen kenmerken zich door een dynamische mix van dansvormen, speelstijlen en muziek. We spelen in theaters, op scholen van VMBO tot HAVO-VWO en op locatie, zowel regionaal, landelijk als internationaal.

AYA wil met jongeren communiceren over onderwerpen die hen aangaan. Dat doen we met energieke, directe en eerlijke voorstellingen over onderwerpen die uit hun leven gegrepen zijn. AYA biedt jongeren de kans om dans een belangrijke rol te laten spelen in hun leven.

AYA is in 1990 opgericht door artistiek leider en choreograaf Wies Bloemen, aanvankelijk als dansgezelschap voor volwassenen. Sinds AYA landelijk en internationaal succes verwierf met de jongerenvoorstelling Bronsttijd (1996), over seksualiteit en verliefdheid, besloten we ons specifiek op jongeren te gaan richten. Verwondering, nieuwsgierigheid en maatschappelijk engagement liggen altijd aan de basis van ons werk. AYA streeft niet naar een esthetische schoonheidsbeleving maar zoekt naar wat zich achter de façade bevindt. AYA wil mensen in al hun eerlijkheid en kwetsbaarheid laten zien. Rauw en ongepolijst, voorbij schoonheid en ijdelheid.

www.aya.nl

AYA_Sluier-WEB-beeld_Paulina_Matusiak_Eddy_Wenting

Sluier (12+)

Sluier is een mooi en heftig sprookje van duizend-en-één- dagdromen en  nachtmerries vol dans, spel en live Arabische zang. Een danstheatervoorstelling met een universeel verhaal over het spanningsveld tussen religie en verliefdheid.

Aan de hand van de persoonlijke verhalen van de dansers wordt verteld hoe het is om nu met een moslimachtergrond in Nederland te leven. In een spagaat tussen de Nederlandse opvattingen en wat er door de ouders is bijgebracht. De tweespalt tussen familie en het eigen leven en hoe je daar mee omgaat. Wat doet het met je als je 24 uur per dag in de gaten gehouden wordt, door broers, neefjes, buren? En wat gebeurt er als je verliefd wordt op een niet-moslim en in een Romeo en Julia situatie belandt? Gegrepen door de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de liefde. Een liefde die verboden is volgens je familie. Wat doe je dan? Ga je je gevoel achterna, alleen zonder familie?

Choreografie: Wies Bloemen

Dans: Mouna Laroussi, Chérif Zaouali, Laila el Bazi, Zino Schat,

Zang: Karima el Fillali

Speelperiode: september – december 2017
gymzaal/kleine- en middenzaal

Publiciteitsfoto - Guerrilla

Guerrilla (12+)

Co-productie met DOX

Na het succes van 2017 gaat de coproductie Guerrilla van Danstheater AYA en DOX in reprise. In een rollercoaster van prikkelende dans, theatrale scènes en uitdagende teksten gaat de elfkoppige cast met meeslepende energie en kracht opzoek naar de waarde van protest, verzet en opstand.

In elke puber zit een revolutie, de opstand tegen ouders, de gevestigde orde, tegen overheersing, tegen discriminatie. Maar hoe zit het met de daadkracht en het vinden van een eigen stem? Guerrilla schotelt het publiek een keuze voor: staan we er ieder voor zich alleen voor of is er iets om samen voor te strijden? Net als bij een guerrilla kan een revolutie niet slagen zonder de steun van de bevolking. Krijgen de jongeren het publiek op hun hand of is de verleiding van macht en rijkdom te groot?

In Guerrilla krijgt het publiek een gezicht en stem. De dansers gaan vooraf en tijdens de voorstelling in gesprek met de jongeren en stellen ze vragen: “Als je iets zou mogen veranderen aan de wereld, wat zou dat dan zijn?” “Ben je weleens in opstand gekomen?” Citaten uit deze interviews worden onderdeel van de voorstelling en na afloop worden de jongeren uitgenodigd om met de dansers op het podium, een grasveld, na te praten, te delen, te chillen, te zijn.

“Meeslepende energie en kracht, kwetsbare solo’s en duetten. Ze zorgen voor een gelaagdheid die Guerrilla bijzonder en geloofwaardig maakt.” (Volkskrant ****)

Concept, choreografie en regie: Wies Bloemen en Victor Mentink
Met: Abdelhadi Baaddi, Laila el Bazi, Jagoda Bobrowska, Sjaan Flikweert, Deion Holwijn, Liam McCall, Lotte Rischen, Dionne Bakker, Frankly Joe Maulany, Cherella Gessel, Svea van der Togt
Speelperiode: half januari – half maart 2019
Midden- en grote zaal, festivals

beeld_AYA_op_huid_16-17

AYA op de huid (12+)

Energieke dans met een persoonlijk verhaal, de wil om het leven te dansen, de intimiteit van een klaslokaal en de kwetsbaarheid van de danser: AYA op de huid is een interactieve voorstelling die ontroert, raakt en verleidt.

AYA heeft speciaal voor het VO dit nieuwe programma ontwikkeld. Een danssolo in de klas in de tijd van een lesuur. De leerlingen krijgen aansluitend een korte choreografie aangeleerd.

“Een mooie, unieke manier om kennis te maken met dans. Geen ingewikkelde organisatie. Tafels en stoelen opzij in het klaslokaal. In het begin best een beetje eng zo’n echte danser die vlak bij je komt en tijdens het dansen zelfs oogcontact maakt. In de veilige setting van het eigen lokaal komen leerlingen echter zelfs zo ver dat ze de danser vragen durven stellen over zijn leven en werk. Soms zijn het zeer persoonlijke gesprekken omdat het hier werkelijk over het echte leven van de danser gaat. In de evaluatie later blijkt dat de leerlingen deze kleine voorstelling als heel bijzonder hebben ervaren. Elk niveau, bij ons zowel havo4 als mavo3, pakt het weer op een eigen wijze op.”

Tilly Nijhof, docent Echnaton College, Almere

 

Choreografie: Wies Bloemen

Dans: Sjaan Flikweert, Kathrin Gramelsberger, Gwensley Paula, Rick Reekers, Regilio Sedoc.

Geschikt voor: alle niveaus VO

Speelperiode: hele seizoen 2016 / 2017 en 2017/2018 op aanvraag beschikbaar
In de klas

AYA - Blood Kiss

Blood Kiss (12-16)

Een coproductie van Danstheater AYA en het theatercollectief KNPV (Kopp, Nauer, Praxmarer, Vittinghoff) uit Zwitserland.

Een bloedstollende, ontroerende en hilarische horrorvoorstelling met dans, zang, theater en manshoge poppen over de liefde tussen een jongen en een vampiermeisje en hoe zij vaste rolpatronen flink opschudden.

Blood Kiss vertelt het verhaal van twee dolende zielen, twee echte buitenbeentjes. Een introverte verlegen jongen die vreselijk gepest wordt en een 200 jaar oude vampier in het lichaam van een meisje. Ze ontmoeten elkaar op een hangplek voor jongeren. Door iedereen met de nek aangekeken vinden ze steun bij elkaar en worden verliefd. Het meisje leert de jongen dat hij zich moet verdedigen, de jongen accepteert het meisje zoals ze is. Maar hoe doe je dat als je nooit geleerd hebt van je af te bijten en als je als vampier dagelijks van bloed moet worden voorzien?

De voorstelling is geïnspireerd op de Zweedse film Let the right one in uit 2008, geschreven door John Ajvide Lindqvist. De film won vele internationale filmprijzen. De voorstelling wordt gespeeld door twee acteurs, vijf poppen, een zanger en drie dansers. De jongen wordt gespeeld door een pop, het meisje door een danseres. De combinatie van tekst, poppen, zang en dans geeft een enorme uitbreiding van theatrale mogelijkheden. Er wordt een prachtige fantasiewereld gecreëerd met veel ruimte voor bizarre en komische horror.

KNPV is een toonaangevend poppentheater uit Bern dat met hun imposante poppen een graag geziene gast is in theaters in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland en op internationale festivals. Danstheater AYA en theatercollectief KNPV werkten eerder samen tijdens het MixUp!-Festival 2016 in Bern.

Downloads

Regie en bewerking: Dirk Vittinghoff
Choreografie: Wies Bloemen
Decor en licht: Erik van Raalte
Speelperiode: oktober – november 2018
Kleine- en middenzaal

AYA - Black Memories

Black Memories (14+)

Co-productie met de Tafel van Vijf en Backbone

Een krachtige dans- en muziekvoorstelling over de rijkdom aan culturen die we in Nederland kennen en het scherpe contrast met een pijnlijk en onverwerkt slavernijverleden.

125 jaar na de afschaffing van de slavernij zijn de discussies actueler dan ooit. Het broeit en borrelt dat het een lieve lust heeft. Hoe prikken wij clichébeelden door? Kunnen wij een punt zetten achter ons koloniaal verleden terwijl de blues de harten nog steeds verscheurt?

Black Memories is een voorstelling over macht, vrijheid en onvermogen. Een gedanst muzikaal betoog met de hartklop van de Afrikaanse, Caribische en Westerse drum en een grote variëteit aan ‘danskleuren’. De persoonlijke uitdrukkingen en culturele achtergrond van de vijf dansers, vier musici en een acteur vormen het uitgangspunt voor vergeten verhalen, liederen over vernedering en verzet en de energie van hedendaagse urban cultuur met zijn Afro-Caraïbische roots.

Downloads

Concept: Herman van Baar, Wies Bloemen, Alida Dors
Regie & choreografie: Wies Bloemen & Alida Dors i.s.m. de dansers
Tekst: Herman van Baar
Muziek: Floris van der Vlugt
Decor en licht: Erik van Raalte
Speelperiode: half maart – mei 2019

Midden- en grote zaal

AYA - Vlieger zonder koord

Vlieger zonder koord (familie 6-12)

Een speelse dansvoorstelling voor het hele gezin.

Als alles wat we kennen en waarvan we houden achter blijft, hoe wordt een nieuwe plek dan thuis? Vlieger zonder koord toont de veerkracht van een kind dat zich spelenderwijs aanpast aan zijn nieuwe werkelijkheid.

Vlieger zonder koord laat zien dat een vlieger altijd blijft vliegen, zelfs bij harde wind tegen. De voorstelling beweegt zich tussen spanning, ontroering, opluchting en blijdschap.

In een tijd die getekend wordt door berichten over oorlog, vluchtelingen en angst voor nieuwkomers is Vlieger zonder koord een troost. Open je ogen, open je hart en laat een kind je bij de hand nemen, op deze onvergetelijke reis.

Erik Kaiel

De Libanees-Amerikaan Erik Kaiel werd geboren in Innsbruck, groeide op in Oregon en studeerde in Canada en de V.S. Zijn voorstellingen waren te zien op podia in Europa en Noord-Amerika en op onverwachte locaties zoals metrostations. Voor zijn werk ontving hij de Prijs van de Nederlandse Dansdagen en de hoofdprijs van de prestigieuze No Ballet choreografiewedstrijd in Duitsland. Erik Kaiel maakte eerder bij AYA de voorstelling Onstuitbaar (12+).

Concept, regie en choreografie: Erik Kaiel
Met: Zahira Suliman, Maxime Kroot en Rohiet Tjon Poen Gie
Muziek: Wessel Schrik
Decor & licht: Erik van Raalte
Speelperiode: november 2018 – maart 2019
Kleine en middenzaal, gymzaal

I call my brothers

I call my brothers (14+)

Een bom is geëxplodeerd, een stad verlamd van angst. Amor dwaalt door de straten en doet zijn best niet op te vallen. Vooral geen aandacht te trekken. Maar wat is normaal gedrag als iedereen zo wantrouwig naar je kijkt? Lijkt hij niet verdacht veel op de dader, dezelfde afkomst, dezelfde zwarte rugzak? Is hij misschien de dader, of zijn het de ogen van anderen die hem langzaam veranderen in de gehate terrorist? Amor weet het niet meer. Als hij zichzelf in de winkelruit ziet, schrikt hij: ‘Ik ving de blik van een extreem verdacht individu. Het was mijn eigen reflectie.’

Voor het eerst slaan De Toneelmakerij en Danstheater AYA de handen ineen voor een gezamenlijke voorstelling over angst, vooroordelen en terrorisme, gebaseerd op de gelijknamige roman van de Zweeds-Tunesische schrijver Jonas Hassen Khemiri. Regisseur Liesbeth Coltof en choreograaf Wies Bloemen tekenen samen voor een rauwe, zinderende voorstelling met vier acteurs en vijf dansers. Het publiek kruipt in het hoofd van een jonge man en volgt hem 24 uur van zijn leven. Dwalend door de stad, op het felle ritme van de dans, wordt hij door zijn eigen schaduw op zijn hielen gezeten. De telefoon waarmee hij zijn brothers belt is zijn enige draad met het leven. Langzaam vervaagt de grens tussen realiteit en fantasie, tussen dader en slachtoffer, tussen speler en danser.

Jonas Hassen Khemiri 

Jonas Hassen Khemiri (1978) schreef I call my brothers als reactie op de terroristische bomaanslag in het centrum van Stockholm in 2010. Khemiri is in Zweden een van de belangrijkste schrijvers van zijn generatie. Zijn toneelstukken werden uitgevoerd op meer dan vijftig internationale podia en zijn werk is in meer dan vijftien talen vertaald.

Tekst: Jonas Hassen Khemiri

Choreografie: Wies Bloemen

Regie: Liesbeth Coltof

Decor en licht: Erik van Raalte

Speelperiode: half maart – mei 2018
Midden- en grote zaal (10x10x5)

foto Charlie Duran

Nieuwe makerstraject: Charlie Duran

Bucket (12+)
Charlie Duran, jonge meester van de urban dance, maakt een dansvoorstelling over alles wat ‘gestoord’ is. Of ‘gestoord goed’. Omdat hij gelooft dat je pas vanuit de gekte écht ergens in kunt uitblinken. Vanuit de Afrikaanse cultuur waarin hij opgroeide kent Charlie veel ‘gestoorde’ bewijzen: mensen die in kerken dansen en in trance raken. Zijn Afrikaanse moeder die zich kan verliezen in haar emoties. De adrenaline die een dance-battle in hem losmaakt. In een voorstelling vol extase gaan de dansers en het publiek samen ‘gestoord los’.

En het wordt nog gestoorder. In deze voorstelling komen de digitale online wereld en het theater bij elkaar. De voorstelling wordt gespeeld in theaters en is via een livestream tegelijk voor een online publiek te volgen. Sommige dansers dragen een action-camera, zodat de livestream kan registreren wat zich op het podium én online afspeelt. Zo wordt niet alleen het publiek in de zaal, maar ook het publiek thuis opgezweept om mee te doen.

Pop-ups

Van september 2016 tot juli 2018 laat AYA het werk van Charlie Duran zien in verschillende verrassende settings. Houd de sites van Frontaal en AYA in de gaten; daar worden alle pop-ups aangekondigd.

Charlie Duran

Charlie Duran is een nieuwe maker die bij AYA de ruimte krijgt zich verder te ontwikkelen binnen dans voor jongeren. Charlie studeerde in 2014 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten als urban contemporary danser en maker. Hij danste in de AYA-voorstellingen Uprising en Jubel en maakte vlogs bij de voorstelling Sluier. Daarnaast werkte hij met choreografe Krisztina de Châtel en was hij choreograaf voor de 5 o’clock class.

Danstheater AYA en Charlie Duran krijgen voor hun samenwerking steun vanuit de nieuwemakersregeling van het Fonds Podiumkunsten.

Downloads

Speelperiode: diverse presentaties door het hele seizoen 2017-2018
Mogelijk op uiteenlopende locaties